13.11.2012

Terapianeuleita

Olen koko syksyn ajan käynyt aina parin viikon välein ompeluseurassa eli lähinnä neulomassa lähialueen kuppiloissa vaihtuvalla kokoonpanolla. Hauskaa toimintaa ja todella rentouttavaa, suosittelen! Koko ajan on siis jotain pientä neuleasiaa tekeillä ja kesken. Välillä aloitan jotain, jätän sen joksikin aikaa sivuun ja aloitan ehkä jotain uutta. Ehdin jo aloittaa astetta pitkäjänteisempää neuletyötä, mutta se jääköön vähän muhimaan. 
Parin viime viikon ajan neulomishommat ovat vain kiihtyneet, koska kaipaan rauhoittavaa toimintaa kaiken stressailun lisäksi. Nämä ovatkin siis enemmän sellaisia terapiatöitä, eivätkä niinkään käsityötaidon mestarinäytteitä.
 

Neulekaulureita olen tehnyt useita ja aina tällä samalla tavalla, ainaoikeaa vain pötkönä ja sitten yhdistetään joko ommellen tai virkkaamalla. Tämä sai alkunsa pahassa stressiahdistuksessa ja halusin samalla tehdä jotain jämälangoista. Korallinen lanka on huovuttuvaa lankaa, täyttä villaa ja olin tehnyt siitä jo aiemmin kaulurin, johon en ollut tyytyväinen. Niinpä purin koko homman ja hyödynsin langan tähän. Korallin langan kaveriksi laitoin harmaata, ohutta alpakkalankaa ja Novitan valkoista Kide-lankaa, jossa on paljetteja seassa. Olin tosi tyytyväinen tähän kombinaatioon, kunnes tajusin että se Kide-lankahan loppuu kesken. Kidettä oli saatavilla viime vuonna, mutta sitten se yhtäkkiä katosi (myytiin loppuun?). Nyt kaupoissa olevat paljettilangat ovat paljon paksumpia, villaisempia ja paljetit tuntuvat himmeämmiltä. Harmitti ihan hirveästi ja mietin pitkään, millä voisin korvata sen. Olin jo päättänyt laittaa työn sivuun, kun löysin jämälangoista pienen kerän pehmeää beigeä lankaa. Muistelisin että se on joko jotain bambukuituista lankaa tai vastaavasti jotain luksuslankaa (silkkivillaa), mutta koska tässä oli jo pehmeitä ja hyvälaatuisia lankoja mukana, ajattelin kokeilla. Sävyeroa langoilla toki on ja se näkyy, mutta tykkäsin lopputuloksesta. Neuloksesta tuli paksua ja tukevaa, mutta samalla tosi pehmoista.


Tein myös itselleni neulepannan. Neulepantoja tein viime vuonna joululahjoiksi useita, mutta halusin nyt itselleni hieman isomman ja leveämmän version. Ja koska olen ihan sekaisin kahden tai useamman langan yhdistämisen ilosta, tein tämän mustalla ja valkoisella, käyttäen 1x1 resoria. 

Vaikka nämä nyt ovatkin tällaisia tosi helppoja juttuja ja melkeinpä hävettää edes esitellä näitä, olen kuitenkin vähän ylpeä itsestäni. Vuosikausia inhosin neuletöitä, vaikka samalla olen aina rakastanut neuleita. Nyt huomaan kehittyväni vähän kerrallaan.

Ei kommentteja: