Viime viikolla uutisoitiin Samu-Jussi Kosken lähdöstä Marimekosta: taiteellinen johtaja otti ja erosi virastaan. En ollut uutisesta yhtään yllättänyt, ainakaan sen perusteella mitä olen kuullut Marimekon hieman kyseenalaisesta työilmapiiristä. Mikä on sitten totta ja mikä ei, mutta ikävä uutinen Marimekolle: Kosken mallistot ovat uudistaneet Marimekkoa nykyaikaisempaan suuntaan ja tuoneet taloon trendikästä, mutta kaupallista suunnittelua, joka on kiinnostanut uutta "Mari-sukupolvea". Tai ainakin minua itseäni. Mielestäni eroaminen on kuitenkin Samu-Jussi Koskelta hyvä veto: miksi jäädä, jos on halua tehdä jotain aivan muuta eikä paikka tunnu enää omalta? Uusi taiteellinen johtaja on Virve Launo, joka vastasi mm. uudesta laukkumallistosta. Aika näyttää, miten Launo luotsaa Marimekon taiteellista linjaa eteenpäin. Monesti kuitenkin suunnittelijan luovuutta rajoittavat kaupallisen alan ihmiset, jotka pyrkivät sanelemaan sitä, mitä myydään, eikä suunnittelijan visioihin luoteta tarpeeksi. Marimekko on kuitenkin arvokas suomalainen vaatetusalan instituutio itsessään, jonka haluaisin nähdä porskuttavan eteenpäin tulevaisuudessakin. On harmi, että Marimekossa tunnutaan luottavan niin kovasti sen nostalgiseen arvoon ja vanhaan asiakaskuntaan, mutta tarvitaanhan niitä uusia kuluttajiakin koko ajan?
Talvella puhuttiin Hanna Sarénin konkurssista, joka sittemmin on jo kirjaimellisesti menneen talven lumia: uusi yritys on pystyssä ja konseptia uudistettu. Viime vuonna uutisoitiin Sarénin yhteistyöstä Seppälän kanssa ja nimityksestä Ril'sin uudeksi pääsuunnittelijaksi, mutta nyt yhteistyöt ovat päättyneet ja Sarén keskittyy omaan mallistoonsa. Viime viikolla havaitsin, että Seppälässä olivat Sarénin vaatteet -40% alessa, kengät jopa -70%. Sanoisin, että kannattaa käydä kurkkaamassa, löytyisikö jotain kivaa myös itselle: mielestäni Sarénin Seppälälle suunnittelemat mallistot olivat hyviä - kaupallisia, mutta astetta persoonallisempia ja laatukin näytti olevan ihan jees. Kenkiin ja laukkuihin kannattaa sijoittaa, ne kun ovat nahkaa ja käsittääkseni laadukasta työtä - ja niissä Sarén on omimmillaan. Oikeastaan pidin Seppälä by Hanna Sarén -mallistoista enemmän, kuin nimikkomalliston linjasta, joka on ehkä vähän turhan viimeistelemätön omaan makuun. Tosin paljon mielenkiintoisempi ja yllätyksellisempi.
Suomalaisessa suunnitteluskenessä puhaltavat siis uudet tuulet - tai no pikemmin tuntuu, että meininki on hyvinkin vaihtelevaa ja tuulista. Subilla näytettiin jo spoileri tulevasta Suomen Muodin huipulle ohjelmasta, jossa vilahtivat ainakin yhdet tutut kasvot. Joukossa on siis jo mainetta niittänyttä suunnittelijaa, ihan pelkkiä amatöörejä kisasta tuskin löytyy - ja juontajan mukaan osanottajat ovat PERSOONIA. Kuulostaa hyvältä, kyseessähän on kuitenkin ensijaisesti tv-ohjelma, eikä suunnittelijakilpailu... vai toisinpäin? Käsittääkseni ainakin IVANAhelsingillä menee ihan mukavasti ja ovat ahkerasti esillä maailmalla... New York, Tukholma, Pariisi, Kööpenhamina... Rinne Niinikoski puvustaa Oopperaa, mikä onkin varmasti mielenkiintoista - teatteripuvustus kun on ihan oma maailmansa. Minna Parikka laajentaa neuleisiin jne. jne. Taantuma koettelee herkkää alaa, mutta vahvat selviävät.
Elämme siis jännittäviä aikoja.
22.6.2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Todellakin jännittäviä aikoja. Toivottavasti Marimekossa ei taantuman mukana taas lähdetä tuttuun ja turvalliseen-linjaan, joka taitaa kiinnostaa vaan sitä vanhaa sukupolbea, jos sitäkään enää. Olen kaupallinen ihminen, mutta Marimekossa turvauduttiin jopa Samu-Jussi Kosken aikana liian turvallisiin valintoihin, vaikka oikeaan suuntaan oltiin menty. Harmi, että tavallaan tuntuu, että kaikkea Samu_jussista ei nähty Marimekon alaisuudessa, joten toivottavasti häneltä tulee oma mallisto!
Ja toivottavasti Suomen PR tulee nettitv:stä, koska muuten taidan missata sen ja se olisi sääli.
Voisin ainakin kuvitella, että S-J tuottaa oman malliston jossain vaiheessa - ja yhteistyö Helsinki 10 kanssa näytti ehkä osviittaa siitä mitä saattaisi olla luvassa. Ja S-J on käsittääkseni järjestänyt omia näytöksiä erillisinä muista Marimekon näytöksistä, kenties juuri siitä syystä, ettei saanut tarpeeksi sitä taiteellista vapautta. Arvostan Marimekkoa kyllä ja ymmärrän tietynlaisen varovaisuudenkin, ainakin taantuman aikana, mutta tuntuu että nykyisin on unohdettu kuinka rohkea Marimekko itseasiassa alkuaikoinaan oli, tietenkin suhteutettuna omaan aikaansa. Ja pakko sanoa, mutta mielestäni siellä kumarrellaan liikaa keski-ikäisen toimistotyössä käyvän väestön perään, eikä ymmärretä, että nuoret ovat valmiita sijoittamaan kalliimpaankin tuotteeseen, mikäli siinä on ideaa ja persoonaa. Toki vanhalle hyvälle kuluttajakunnalle on hyvä tarjota tuotteita, mutta mielestäni se ei poissulje kokeilevampaa linjaa. Jos meinaavat laajentaa toimintaa, pitää konsepti olla kunnossa ja olla jotain muutakin mielenkiintoista myytävää kuin trikoopaitoja.
Emmeköhän saa nauttia Suomen PR:stä myös netti-tv:n kautta. Can't hardly wait :)
Lähetä kommentti