Pikkujoulukauden myötä kaupoissa tuntuu olevan jopa ihan mielenkiintoisia vaatteita ja viikonloppuna saimme hetkellisesti nauttia Henkan uudesta yhteistyökumppanista, Jimmy Choosta. Mutta vain hetken, sillä aika pian näistäkin oli enää jämät jäljellä.
Täytyy hieman purnata, että jos olisin fanittanut tätä juttua enemmän kuin mitään, olisin ollut kyllä ihan totaalisen devastated lukiessani muotibloggareiden ja muiden olleen jossain hemmetin VIP-ostoillassa. Elämästä näköjään tehdään epäreilua ihan tahallisesti. Eipä sielläkään kai tunnelma kovin katossa ollut, mutta kuitenkin hieman paremmat mahkut saada haluamansa tuote? Vai tuotiinko samanverran tavaraa esiin myös varsinaisena ostopäivänä eli lauantaina? Whaeva. Sunnuntaina Kämpin Hennesillä ehti vielä hiplailemaan jäljelle jääneitä ja ehdottomat omat suosikit:

Harmaata ja sähkönsinistä, ah niin pehmeää mokkanahkaa. Olkoon se onnellinen, joka tällaisen omistaa :) Muuton en kyllä niin jaksanut innostua Jimmyistä... ihan jees mallisto, eipä kait siinä. Mutta ovathan nämä hienoja tapauksia, siis Henkan suunnittelijayhteistyöt.
Mitä isot edellä, sitä pienemmät perässä. Acnen Ewa Larssonin Lindexille suunnittelema Affordable luxury -mallisto näyttää aika hyvältä.

Sanomista on kuitenkin tullut kokopolitiikasta, kun mallistoa tarjotaan vain S (36-38) ja M (40-42) koossa. Aluksi olin sitä mieltä, että mitä turhaa valitusta, eihän ole ensimmäinen kerta kun suunnittelijayhteistöissä koot loppuu nelikakkoseen, muistaakseni näin oli Karl Lagerfeld for H&M:n kohdalla. Mutta jos katsoo Lindexin nettisivuilla mallikuvia, en näe erityistä syytä miksei kokovalikoimaa olisi voinut laajentaa XS (32-34) ja L (44-46) koolla. Mielestäni mallillisesti vaatteet eivät ole niin ihmeellisiä, etteikö niitä olisi voinut tarjota astetta pienemmille/isommille. Jos ei ihan jokaista mallia, niin ainakin useampaa. Kai tässä on kyseessä kustannukselliset asiat (toki helpompaa ja edullisempaa tuottaa, kun kokoja on vain kaksi) ja epävarmuus siitä, riittääkö ostovoimaa XS ja L -kokoisten joukoissa? Jotain outoa tässä kuitenkin on, sillä Lindexin koot ovat hieman reilumpia ylipäätään kuin monen muun valmistajan ja yleensä kokoja perusmallistoista löytyy laajemmalla skaalalla, puhumattakaan isojen kokojen Generous-mallistosta: näin ollen uskaltaisin väittää, että Lindexillä löytyy asiakaskuntaa hieman isompien kokojenkin puolella. Ehkä kyseessä ovatkin siis imagolliset ratkaisut, joiden toivotaan tuovan uutta asiakaskuntaa (=muotitietoisia naisia, jotka ovat kokoa S tai M), mutta samalla unohdetaan kuinka tärkeää olisi pitää entiset asiakkaat tyytyväisinä? Näistä perusteista pitäisi siis nimenomaan tarjota myös niitä XS ja L kokoja? XS-koolla saataisiin ehkä houkuteltua uusia, nuorempia ja/tai pienempiä asiakkaita. Uskollisille L-kokoisille asiakkaille tarjottaisiin myös jotain uutta ja mielekästä.
No jaa, tiedä sitten mikä on toimivinta ja mikä ei. Ehkä Linden myydyimmät koot ovat juurikin ne S ja M. Mutta ajatustasolla voisi olla mielenkiintoista tarjota erikoismallisto, jossa kokoina olisivat vain XS ja L, siinä olisi jo haastetta suunnittelijallekkin :D
Eiiiiiiii jaksa ajatella enempää.
1 kommentti:
S ja M ovat Lindexin myydyimmät koot (empiiriset tutkimukset sekä asiakkaana, että työntekijänä). XS ja L, sekä XL, koot jäävät usein alennusrekeille ja veikkaan, että tätä mallistoa ei toivottu näkyvän aletangoilla. Joten sen vuoksi valittu vain ne myyvimmät koot ja saadaan vielä parempi kuva ekslusiivisesta mallistosta.
Lähetä kommentti