Olin eilen Friis & Companyn järjestämässä esittelytilaisuudessa. Olin todella yllättynyt kun sain kutsun blogin kautta ja jännitti kyllä mennä paikalle, kun en tiennyt mitä odottaa. Kutsussa kuitenkin mainittiin, että paikalla on Friis & Co:n "omaa väkeä" esittelemässä toimintaa, joka kuulosti mielenkiintoiselta. Lisäksi näytteillä oli ensi syksyn mallistoa.
Tilaisuuden aluksi esittäytyi Suomen brand manager, hänkin tanskalainen. Varsinaisen ohjelman aloitti Tanskassa brand managerina toimiva Lulu (nyt vaan toivon että nimet ja tittelit menevät edes vähän sinnepäin?), joka esitteli brändin arvoja, lähtökohtia ja toimintaa. Toisena puhujana toimi suunnittelijasta brändin johtoon siirtyvä Micha, hän kertoi enemmän itse suunnitteluprosessista, ideamaailmojen ja tuotekokonaisuuksien luomisesta sekä brändin konseptista.
Friis & Companyn perusti vuonna 1997 Line Friis, jolla oli oma visio ja intohimo laukkuihin, kenkiin, asusteisiin. Yritys toimii pitkälti perheyrityksen muodossa ja esimerkiksi suunnittelijoita on koko talossa vain 8. Imagoon kuuluu tuoda luksusta arkipäivään ja mottona on "Live & Love". Brändin tunnuksena on tuttu Fleur de Lis. Konseptiin kuuluu olla ajan hermolla ja tiukasti trendeissä kiinni, mutta tehden ne oman brändin kautta, omannäköisiksi tuotteiksi. Friisillä on havainnoitu sosiaalisen median kasvava vaikutusvalta, jota hyödynnetään liiketoiminnassa ahkerasti niin Facebookin, Twitterin kuin nettisivujen blogin kautta. Tanskassa yhteistyötä on tehty myös bloggareiden kanssa.
Mielestäni oli jotenkin raikasta (ja myös ovelaa) että suunnitteluprosessia avataan myös ihan markkinointimielessä. Micha painotti puheessaan sitä, miten jokainen tuote käy läpi saman tarkan seulan eikä näin olleen mikään päädy mallistoon sattumalta. On ihan totta, että Friis & Co:n kaltaisten brändien tuotteissa ei juuri sattumia löydy, kaikilla tuotteilla on oma paikkansa ja niiden olemassaolosta on neuvoteltu useampaan kertaan. Micha esitteli erään laukun tuotesuunnitteluprosessin ideasta näytekappaleeseen ja lopulliseen tuotteeseen, mutta mitä muistelen omaa työharjoitteluani, prosessi on lähes samankaltainen niin ikään vaatteiden suhteen.
Toki puhetta oli myös paljon tulevasta mallistosta ja siihen vaikuttaneista trendeistä. Friisillä halutaan, että tuotteessa on aina jotain "vähän enemmän", olkoon se sitten vain joku yksittäinen yksityiskohta esim. koristeellinen vedin. Olen miettinyt jonkun aikaa, mistä tämä maastokuosin puskeminen johtuu, mutta kyseessä on kuulemma monien suunnittelijoiden vastaisku taantumalle. Ok, now I got it. Inspiksiä oli haettu myös niin Dallasista, Michael Jacksonista kuin vintagestakin.
Friisillä uskotaan nyt kovasta korostettuun olkalinjaan ja syksyn kokoelmassa on kaikenlaisia irroitettavia, koristeellisia olkatoppauksia. Yläkuvassa tosin hauska pieni viitta.
Jäin miettimään sosiaalisen median hyödyntämisen vaikutusta itse yrityksen toimintaan ja kyselin asiasta Michalta. Kuulemma vaikutus on ollut erittäin huomattava myös myynnin kannalta: ihmiset seuraavat aktiivisesti uusia tuotteita ja ovat erittäin tietoisia siitä mitä "tapahtuu" ja mikä on pinnalla. Kunnioitettavaa oli myös havaita, miten hienosti ja antaumuksella naiset puhuivat brändinsä puolesta ja seisoivat sen takana. Sellainen yhteenkuuluvaisuuden tunne kertoo jotain positiivisesta työyhteisöstä.
Kaikenkaikkiaan tilaisuus oli ainakin itseäni erittäin kiinnostava. Mielenkiintoisinta on kuulla aina jotain oikeaa asiaa tuotteiden takana, joka antaa vielä jotain ajattelemisen aihetta ja antaa jopa vastauksia. Toisaalta myös mielenkiintoinen brändi/yritysesittely. Kuvailin joitain omia suosikkejani tuotteista, jotka ovat oikeastaan sieltä yksinkertaisemmasta päästä :D Lempparit olivat kuitenkin ihan ensimmäisen kuvan tähtilaukku ja tämä kissapipo!!!
Enough said :)
6 kommenttia:
Uuh, muutamia hienoja juttuja. *kuolaa*
Uuh tuo kisupipo on ihana!
Mäkin haluan tolle sun kurssille. No eka ehkä lomalle ja sitten kurssille miettimään mikä musta tulee isona.
SuPi: kannattaa selailla muutamia suosittuja muotiblogeja läpi, ne tytöt tais ottaa kuvia eri jutuista ja voit kuolailla vielä vähän lisää :)
Nooruska: kisupipo on jees :)
Joo oli kyllä aikas hyvä kurssi, ainoo miinus että iski vaan pieni eroahdistus kurssikamuista! Onneks on facebook.
Vetskarikorvikset ovat mainio idea... Tiikerilaukku jotenkin veti myös sympatiat puolelleen :)
Hyvä, mielenkiintoinen kirjoitus. Tosi kiva, että sait kutsun ja annoit hieman uutta näkökulmaa tähän "showroom" höttöön.
Annina: Joo oli kyllä ihan kivaa. Halusin paneutua tässä itseäni kiinnostaneisiin juttuihin ja ehkä tuoda vähän jotain uutta näkökulmaa.
Lähetä kommentti