6.11.2015

Balmainia kansalle

Balmainin H&M -yhteistyömallisto tuli - ja meni! Jälleen kerran henkkiksen collaboraatio oli menestys. Myymälässä ja nettikaupassa myytiin hyvin pitkälti ei-oota jo julkaisupäivänä.
Mallisto on kiinnostava käsitteellisestä näkökulmasta: Balmainin luova johtaja Olivier Rousteing on komea ja alle kolmekymppinen, hengailee luontevasti julkkisten seurassa ja kertoo haluavansa puhutella omaa sukupolveaan muodinluojana. Yhteistyömalliston henkeä nostattamaan luotiin hästäg #HMBalmaination ja kampanjan keulakuvana keikkuvat tämän hetken supermallit Gigi Hadid, Kendall Jenner ja Jourdan Dunn. Muotitalona Balmain edustaa vahvasti luksusta ja originellit balmainit maksavat tuhansia. H&M-yhteistyön kautta taviskuluttajallakin oli mahdollisuutensa napata pala Balmainin maailmaa itselleen.
Yhteistyömallisto itsessään on Rousteingin luotsaamalle Balmainille tunnusomainen. Vaattet ovat yksittäin tarkasteltuna hienoja ja toteutuksen näyttävät upeilta, mutta tyyli ei jotenkin tunnu ihan tämän hetken jutulta. Mallistosta tulee vahvasti mieleen Dynastia - runsaat helmikirjailut, kimaltavat kankaat, sametti, satiini, räväkät pinkin ja vihreän sävyt, nahka, nyöriefektit ja monenlaiset brodeeraukset, voimakkaat olkapäät, syvään avarretut pääntiet, kaksirivinapitukset kultanapein, erilaiset smokkitakkimuunnelmat, vyötäröä korostavat leveät vyöt. Miesten vaatteet näyttävät tyylillisesti astetta kiinnostavimmilta ja niissä tuntuu olevan jotain uutta. 
Mielikuvamaailman luomisessa mallisto osuu hyvin taidokkaasti kultasuoneen: mainoskampanja kuuluisine keulakuvineen luo fiiliksen hohdokkaasta elämästä - olla nuori, kaunis ja kuuluisa, kaikki avoinna, kaikki mahdollista, olla vahva, seksikäs ja vaikutusvaltainen. Moni tuntuu haluavan osansa julkisuudesta, moni määrittää oman olemassaolonsa sen perusteella, kuinka some-seurattu ja suosittu on. Monella on tärkeää olla siellä missä tapahtuu - tämän päivän nuorison massaliikehdintä taitaakin tapahtua juuri virtuaalimaailmassa kuvien ja videopätkien välityksellä.





Mielestäni on kiistatonta, etteikö tämäkin yhteistyö olisi hyvin onnistunut. Vaatteista ja malliston tyylistä voi olla montaa mieltä, mutta ainakin itseäni kokonaisuus sykähdyttää nimenomaan juuri kokonaisuutena.
 
Jännä nähdä, kenen kanssa seuraava yhteistyömallisto toteutetaan. Mallistot ovat olleet Henkkikselle menestyksiä ja muotitalojen keskuudessa niiden huhutaan olevan myös haluttuja - suunnittelupalkkiot auttaa eteenpäin varsin näin lama-aikana ja tuotanto- ja kustannuspuoli jäävät toiselle osapuolelle. Kiinnostus muotitaloa kohtaan kasvaa ja mainoskampanjat ovat hienosti toteutettuja.

Kampanjakuvat Fashion Gone Rogue

Ei kommentteja: