Marimekko julkaisi eilen uusimman yhteistyökuvionsa, kumppanina tällä kertaa jenkkiläinen Target-kauppaketju. Target on tehnyt yhteistyömallistoja eri suunnittelijoiden kanssa aiemminkin ja menestys on ollut taattu. Targetin Marimekko-mallisto sisältää tuttuja kuvioita ja valikoimaa on vaatteista erilaisiin vapaa-ajan tuotteisiin: on niin Maija Isolan Kaivo-kuviolla koristeltua paddle boardia (SUP-lauta?) kuin Isolan Lokki-kuvioitua lasten telttaakin, molemmat edustavat reipashenkistä ulkoilmaelämää, joka on kuulemma hyvin suomalaista.
Uutinen on otettu iloisesti vastaan Yhdysvalloissa asuvien suomalaisten, suomalaisjuuristen ja muiden Marimekko-fanien keskuudessa, mutta yhteistyökuvio lisää Marimekon tunnettavuuttaa varmasti myös isompien massojen keskuudessa. Tuotteet näyttävät värikkäiltä ja hauskoilta, ne ovat mutkattomia ja helposti omaksuttavissa ja kuitenkin tunnistettavan marimekkomaisia. Yhteistyökuvio lisää brändin tunnettavuutta ja haluttavuutta ylipäätään, Marimekko kun on viime vuosina suunnannut vahvasti kansainvälisille markkinoille.
Target on tunnettu edullisista hinnoistaan. H&M:n toteuttamat yhteistyömallistot ovat osoittaneet, että ekslusiivisempien brändien kanssa tehdyt yhteistyömallistot eivät suinkaan alenna brändin varsinaista arvoa, vaikka tuotteita myytäisinkin edullisemmilla hinnoilla, vaan päinvastoin lisäävät sitä. Muutamia vuosia sitten nähtiin Marimekon ja H&M:n yhteistyömallisto, joka oli varsin hauska sekin. Onnistuneesta mallistosta oli tuolloin vastuussa Anna Teurnell, joka sittemmin houkuteltiin Marimekon luovaksi johtajaksi.
Tämä mallistoyhteistyö on mielestäni todella hyvä juttu Marimekolle, vaikka joku kenties tässä yhteydessä harmitteleekin sitä, ettei Marimekkoa enää valmisteta kokonaisvaltaisesti Suomessa. Marimekolla on kuitenkin arvokas asema sekä Suomalaisessa että kansainvälisessä, maailmansotien jälkeisessä designhistoriassa, joten yrityksen säilyttäminen on mielestäni hyvin tärkeää. Kuka tietää, ehkä Marimekon laajempi kansainvälinen menestys voisi tuoda lisää työpaikkoja myös tänne Suomeen? Ja kenties tämä yhteistyömallisto avaa ovia myös muille suomalaisille brändeille laajentaa liiketoimintamallejaan?
kuvat Target
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti